woensdag 26 april 2017

Onze opdracht voor dit jaar Ritme en structuur

Afgelopen vrijdag 21 april hebben Cas, Gerd en ik onder het genot van een maaltijd besproken wat de opdracht voor dit jaar zou zijn. Nou maken jullie je borst maar nat, het is een leuke opdracht waar je veel kanten mee opkan. Ook kunnen jullie deze opdracht zo moeilijk als makkelijk maken zoals je wilt.

Bij mooi weer is het misschien een goed idee om buiten te schilderen op het grasveld voor ons atelier. Hoeft niet, mag en het is natuurlijk ook wel weer een uitdaging om dit te doen.

Lees hieronder en jullie kunnen dus op internet naar voorbeelden gaan zoeken. Ook ik heb van alles bij mij. Ook voorbeelden en ik kan foto's printen, want ik heb een klein fotoprintertje bij mij.
De doeken en panelen die voor deze opdracht zijn hebben het formaat 30 x 40. Verder heb ik nog meerdere formaten bij mij wanneer jullie de opdracht op een ander formaat zou willen schilderen.

De opdracht voor deze schildervakantie Ritme en Structuur
Bij ritme denk je snel aan knaldeuntjes en jazz, muziek dus of aan het dagelijkse leven. De hartslag of het ritme van de dag en nacht, en niet zo snel aan de schilderkunst. Toch speelt het ritme ook daarin een grote rol. Ritme is een dynamisch verschijnsel, waarin gelijke en ongelijke eenheden elkaar afwisselen, met als belangrijke factor de herhaling. Ritme en structuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alles om ons heen heeft een structuur met een eigen ritme.

In de natuur komt herhaling van dezelfde of op elkaar lijkende elementen uiterard heel vaak voor, bladeren aan een tak, een bos met vele bomen. Een berk bijvoorbeeld heeft een ander ritme dan een eik. Elk landschap heeft zijn eigen ritme, de Alpen zien er anders uit dan de Pyreneeën. In de vacht van een dier zit een ritme. Afhankelijk van de plaats op het lichaam veranderd deze. Het ritme in de natuur is aanwezig, maar is ook onvoorspelbaar.

Ook in een door mensen vormgegeven omgeving komen veel herhalingen voor, denk aan gebouwen, daken, torens, weilanden en sloten, straten met auto's, stoelen rond een tafel, fruit in een schaal, etc. etc.

Met schilderen is het zaak om daar de vinger achter te krijgen. De verfstreken kunnen zelf een ritmische indruk maken, de opeenvolging van toetsen of de wijze van aanbrengen en door het ritmisch aanbrengen van verschillede kleuren naast of door elkaar ontstaan er nieuwe mengkleuren.

Het ritme kan ook allerlei emoties opwekken. Het weergegeven ritme kan dynamisch of statisch zijn, expressief, rustgevend, pathetisch, vluchtig etc.

Iedere kunstenaar doet dat op zijn eigen wijze. B.C. Koekoek en Corot zijn allerbei 19e eeuwse kunstenaars. Koekoek schilderde alle blaadjes en kreeg een prachtige eik. Corot schilderde grote vegen en kreeg ook zijn eik. Mondriaan onderzocht de wetmatigheid in de natuur en eindigde bij horizotale en verticale lijnen.

Ritme en structuur kan heel goed gebruikt worden om diepte en vorm te creëren. Maar ok de richting van een vlak, of beweging zoals een korenveld in de storm. Met dat laatste kom je uit op de expressie van ritme. Van Gogh gebruikte de penseelbeweging en het ritme daarvan om zijn gemoedstoestand tot uitdrukking te brengen.

WAT IS TEXTUUR?
Een textuur is de zichtbare en voelbare aard van een oppervlak, Voorbeelden van texturen zijn: harig, stekelig, glad, bobbelig enz.

STOFUITDRUKKING
Als je een textuur nabootst in een ander materiaal bv. potlood, verf, klei of marmer, dan heet dat stofuitdrukking. Als een textuur heel realistisch is nagebootst, kun je zeggen dat de stofuitdrukking zeer goed is.

Wat voorbeelden van schilders: Mondriaan tussenfase, van Gogh, Sluyters, Luminisme, Degas, Pisarro, Italianen rond 1910, Vaserely

B.C. Koekoek

Jean Baptiste Corot

Degas

Italiaanse kunstenaar rond 1910 - Umberto Boccioni

Luminisme - Emile Claus

Piet Mondriaan tussenfase

Pisarro

Jan Sluyters

Victor Vaserely


Wat voorbeelden van Ritme en Structuur





Deze tekst is van Gerd Renshof en Cas Waterman



6 opmerkingen:

  1. Hoi Gonny,

    Wat een opdracht!!!
    Voor de opdracht ben ik wel een beetje bang ,dat het zal lukken.
    Ik zie de vakantie weer helemaal zitten.
    Wat fijn dat er weer iemand mee gaat ,zo ga ik nog een hele boel Hollanders leren kennen!!

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Maria,

      Leuke opdracht hé!! Yes we kunnen wel wat verzinnen hoor.

      Overigens jouw reactie en die van mij komt op de blog. Je kan hier ook op reageren op elk onderwerp kan je commentaar geven.



      Met hartelijke groet,
      Gonny Wagner

      Verwijderen
  2. Sooo, ga er maar aan staan...
    Hoe lang gingen we ook weer.....3 maanden?
    Ja, ja, vandaar dat Gerd zo moest lachen toen ik hem zaterdag aan de lijn had.
    Ik ga dus zoeken naar dingen die ik moeilijk vind (en die zijn er legio).
    Ben nu met de worsteling van grote, verschillende rots keien bezig voor het Oriëntalis doek.
    Deadline tikt.....
    Fijne Koningsdag!
    XXX
    Betty

    Met vriendelijke groet,

    Betty M. Alink
    www.bettyalink.com
    17th Century Painting Techniques

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Betty,

      Nee we gaan maar tien dagen hoor Betty, jouw en mijn antwoord komt op de blog, daar kan je op alles commentaar geven.

      En ja Gerd heeft vooruit op de vrijdagavond al moeten lachen, dus ........

      Verwijderen
  3. Nog even onder de indruk van de opdracht! Een pittige voor een amateurtje!
    Ben ook bang dat ik iets meer nat moet maken dan alleen mijn borst ��
    Maar met een beetje (veel) hulp gaat het me vast lukken.
    Ik heb er zin!

    Groetjes Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat valt allerzins mee hoor Anneke! Gewoon doen.

      Verwijderen